موهای زائد چانه، علت و درمان

وجود موهای زائد چانه کاملاً طبیعی و عادی‌ست و دلیلی برای نگرانی ندارد. اما برخی موهای ضخیم روی چانه می‌تواند نتیجۀ تغییر هورمون‌ها، پیری و حتی ژنتیک باشد؛ به همین خاطر از بین بردن این موهای مزاحم کار آسانی نخواهد بود.

اگر یک فرد بالغ هستید که تعداد زیادی موی زائد در چانه دارید، یا در صورتیکه متوجه افزایش ناگهانی موهای صورت شده‌اید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. موهای زائد زبر صورت در زنان، گاهی نشانۀ بیماری پزشکی است که نیاز به درمان دارد.

دلایل به وجود آمدن موهای زائد چانه

همه بر روی چانه خود مو دارند و این کاملاً طبیعی است. همۀ ما دارای فولیکول‌هایی هستیم که موهای بسیار ریز و بی‌رنگ تولید می‌کنند. این موهای پرزی به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند.

در دوران بلوغ، افزایش تولید هورمون آندروژن باعث بزرگتر شدن این فولیکول‌ها شده و شروع به ساخت موهای درشت‌تر و تیره‌تر می‌کند. بدن همه آندروژن تولید می‌کند، اما این هورمون‌ها در مردان سطح بالاتری دارد، به همین دلیل مردان معمولاً موهای ضخیم‌تر و بیشتری نسبت به زنان دارند.

سطح هورمون افراد به دلیل پیری، افزایش وزن و سایر عوامل مانند بارداری و یائسگی به‌صورت دوره‌ای و در طول زندگی تغییر می‌کند. حتی افزایش اندک آندروژن یا عدم تعادل بین هورمون‌های جنسی، می‌تواند منجر به ایجاد موهای ضخیم در مکان هایی‌شود که انتظار ندارید.

علت به وجود آمدن موهای صورت، متعدد است. برخی از موهای صورت طبیعی و بی‌خطر بوده و برخی دیگر ممکن است نشانه‌ای از یک مسئلۀ اساسی پزشکی باشند؛ اما در بیشتر موارد، موهای چانه طبیعی خواهد بود.

یکی از بزرگترین تغییرات هورمونی که بدن یک زن می‌تواند متحمل شود، بارداری است. رشد موهای چانه غیرمعمول یا بیش از حد، برای زن باردار، نگران کننده نیست.

همچنین زنانی که از قرص‌های هورمونی ضدبارداری استفاده می‌کنند، ممکن است به دلیل تغییر و تحول بدنشان، رشد غیرمعمول مو را تجربه کنند. این تغییرهای هورمونی معمولاً موقتی بوده و هنگامی که سطح مواد شیمیایی بدن متعادل شود، موهای زائد چانه از بین می‌روند.

از بین بردن موهای زائد چانه

برای از بین بردن این موهای مزاحم روش‌های متعددی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

• شیو کردن
  • کندن موها
  • لیزر موهای زائد
  • الکترولیز

تمامی روش‌های ذکر شده، مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از موثرترین روش‌ها، استفاده از لیزر موهای زائد است که هم موهای چانه را کاهش داده و هم تأثیر طولانی مدت خواهد داشت.

چه بیماری‌هایی موجب بروز موهای زائد چانه می‌شود

در مواردی این موهای زائد می‌تواند نشانه تداخل در سلامتی فرد باشد. افزایش ناگهانی رشد مو در چانه یا به طور کلی در صورت، می‌تواند نشانه بیماری هایپرتریکوز (hypertrichosis) باشد. به نوع هیپرتریکوز مخصوص زنان، هیرسوتیسم (hirsutism) گفته می‌شود.

هیرسوتیسم رایج است و ۵ تا ۱۰ درصد از زنان در سن باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه علت دقیق هیرسوتیسم همیشه مشخص نیست، اما می‌تواند ناشی از چندین بیماری پزشکی باشد. این بیماری باعث رشد موهای تیره و درشت در چانه، لب فوقانی، قفسه سینه، شکم و پشت می‌شود.

موهای زائد چانه

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS علت اصلی هیرسوتیسم است که توسط گروهی از علائم که روی تخمدان‌ها تأثیر می‌گذارد، شناخته می‌شود از جمله:

• کیست‌های کوچک در تخمدان‌ها
  • سطح بالای آندروژن و سایر هورمون‌های مردانه
  • دوره‌های نامنظم قاعدگی

در کنار موهای زائد در صورت یا سایر نواحی بدن، افراد مبتلا به سندرم پلی کیستیک، اغلب موارد زیر را تجربه می‌کنند:

• افزایش وزن
  • قاعدگی‌های سنگین
  • آکنه
  • تکه‌های تیره در چین و چروک پوست

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ زمانی به وجود می‌آید که بدن برای مدت طولانی در معرض مقادیر زیاد هورمون کورتیزول قرار دارد. اگر به مدت طولانی از کورتیکواستروئیدها استفاده کنید یا بدن شما مقدار زیادی کورتیزول تولید کند، ممکن است به سندرم کوشینگ مبتلا شوید.

زنان مبتلا به سندرم کوشینگ، اغلب دارای موهای زائد در صورت به خصوص در چانه بوده و دوره‌های قاعدگی نامنظمی دارند. ایجاد قوز در بین شانه‌ها، خطوط بنفش ناشی از چاقی روی بدن و صورت گرد از دیگر علائم شایع این بیماری است.

هایپرپلازی مادرزادی غیر کلاسیک آدرنال (NCAH)

این بیماری بسیار نادر است و معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند. زنانی که به این بیماری مبتلا هستند موارد مرتبط با آندروژن اضافی را تجربه می‌کنند ، مانند:

• موهای زائد صورت
  • طاسی پیشانی
  • بی‌نظمی قاعدگی
  • ناباروری

تومور ترشح آندروژن

تومورهای ترشح آندروژن تخمدان‌ها یا غدد فوق کلیوی نادر است و فقط ۰.۲ درصد موارد هیرسوتیسم در زنان را تشکیل می‌دهد. موهای زائد ناشی از این نوع تومورها معمولاً به طور ناگهانی رشد می‌کنند و حتی با درمان پزشکی نیز متوقف نمی‌شود. موهای زائد چانه و صورت ممکن است با علائم و نشانه‌های دیگری بروز کند که شامل موارد زیر می‌شود:

• سطح تستوسترون بالا
  • افزایش تودۀ عضلانی
  • کلیتوریس بزرگ شده
  • بم شدن صدا
  • افزایش میل جنسی
  • طاسی مردانه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر در مدت زمان کوتاهی، شاهد افزایش رشد موهای صورت یا بدن هستید باید به پزشک مراجعه کنید. رشد مو که همراه با علائم دیگری مانند آکنه شدید، تغییر در صدای یا دوره های نامنظم قاعدگی نیز باید توسط پزشک ارزیابی شود.

متخصص پوست می‌تواند براساس ظاهر و سایر علائم شما از نظر غربالگری PCOS یا سایر شرایط پزشکی معاینه شود.

حرف آخر

داشتن برخی موها بر روی چانه شما کاملاً طبیعی است و معمولاً علت آن بیشتر از آنکه مورد پزشکی باشد، از نظر زیبایی نگرانی دارد. اگر موهای زیادی روی چانه دارید یا به طور ناگهانی رشد مو را تجربه می‌کنید، می‌تواند نشانۀ عدم تعادل هورمونی باشد.

افرادی که دارای موهای بدن بیش از حد در مکان‌های غیرمعمول یا موهای چانه که همراه با علائم دیگر هستند، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند تا علت آن را پیدا کند.