درباره ریزش مو چه می‌دانید؟

در دنیای امروز ریزش مو باعث نگرانی زنان و مردان و کودکان است. همۀ افراد معمولا روزانه بین 150-100 تار موی خود را از دست می‌­دهند و این امر کاملا طبیعی است؛ زیرا موهای جدید هم‌­زمان در حال رشد هستند. این عارضه زمانی اتفاق می­‌افتد که چرخه ریزش و رویش مو مختل شود یا فولیکول مو از بین برود.

ریزش مو ممکن است که با توجه به علت آن ظاهر شود. این بیماری می‌تواند به‌طور ناگهانی یا به تدریج اتفاق بیفتد. اگر متوجه ریزش موی ناگهانی و بیش از حد در هنگام شانه زدن یا شستن موی سر خودتان و یا فرزندتان شدید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
ریزش ناگهانی مو می­‌تواند علامت یک بیماری جدی باشد و نیاز به درمان دارد، پس لطفا در صورت مواجهه با چنین مواردی سریعا به بهترین پزشک متخصص پوست و مو در تهران مراجعه کنید. برخی از انواع این مشکل موقتی و برخی دیگر دائمی هستند.

علائم و نشانه­‌های ریزش مو

تلوژن افلوویم

در مواردی ممکن است که این عارضه بر اثر بیماری «تلوژن افلوویم» بروز کند. در این بیماری تمام موهای سر به‌­یک­‌باره وارد فازی می­‌شوند که مرحلۀ رشد در آنها تمام شده و موهای سر دسته‌­به­‌دسته دچار ریزش می­‌شوند.

این بیماری زمانی رخ می­‌دهد که بیمار در یک 1 الی 4 ماه گذشته دچار استرس‌­های ناگهانی و شدید روحی و جسمی، تب شدید، از دست دادن خون زیاد­، کمبودآهن، استفاده از برخی داروها مثل داروهای شیمی­‌درمانی و تغییر ناگهانی وزن بدن، شده باشد.

نازک شدن تدریجی موهای بالای سر

این شیوه رایج‌­ترین مدل این مشکل در آقایان و بانوان است. در مردان اغلب ریزش مو از سمت خط پیشانی و رو به عقب اتفاق می­‌افتد. خانم‌ها معمولا خط موهایشان را در پیشانی حفظ می­‌کنند.

نقاط طاس مدور

ریزش در برخی افراد به شکل سکه‌­ای است، این شکل از ریزش مو معمولا در موهای سر اتفاق می­‌افتد، اما در ریش و ابرو هم دیده شده است. در این شیوه گاهی اوقات ممکن است قبل از ریزش مو در ناحیه‌­ای که قرار است ریزش اتفاق بیفتد؛ بیمار احساس درد یا خارش داشته باشد.

وراثت

شایع‌ترین مدل ریزش مو بیماری ارثی به نام طاسی مردانه یا طاسی از الگوی زنانه است که معمولا به تدریج و با بالاتر رفتن سن افراد این الگوی وراثتی اتفاق می­‌افتد.

داروها و مکمل­‌ها

این اتفاق گاهی می‌تواند عارضۀ جانبی برخی از داروهای خاص باشد؛ مثل داروهایی که برای سرطان، افسردگی، نقرس، فشارخون بالا استفاده می‌شود.

تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی

تغیییرات هورمونی از جمله تیروئید، بارداری، زایمان و یائسگی می­‌توانند یکی از علل‌های بروز این مشکل باشند.

استرس شدید روحی و جسمی

بسیاری از افراد چند ماه پس از یک شوک جسمی یا عاطفی دچار ریزش عمومی مو می‌شوند. این نوع ریزش مو موقتی است.

هورمون­‌های جنسی مردانه

در بدن خانم­‌ها هم هورمون­‌های جنسی مردانه وجود دارد؛ اما تعداد این هورمون­‌ها بسیار کمتر از مردان و به­‌صورت کنترل­ شده‌­ای وجود دارد، گاهی اوقات یا مقدار این هورمون‌­ها بیش از حد می­­‌شود یا اینکه بدن نسبت به همان مقدار طبیعی هورمون­‌ها هم واکنش نشان می‌­دهد؛ در این صورت ریزش مو یا کم شدن مو به‌صورت نازک شدن و پس­رفت موها در ناحیه جلوی سر و طرفین سرخودشان را نشان می‌­دهند.

در این حالت ریزش مویی شبیه الگوی مردانه به وجود می­‌آید و پزشکان برای جلوگیری از ریزش بی­رویه بررسی هورمونی را آغاز می­‌کنند. در این صورت موهای زائد نیز ممکن است که رشد بیش از حدی داشته باشد که میتوانید با مراجعه به کلینیک ونک از بهترین خدمات لیزر موهای زائد در تهران بهره‌مند شوید.

پرتودرمانی

در این زمان هم ممکن است موها به اندازه گذشته رشد نداشته باشند.

ریزش مو

کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن

کمبودهای داخلی بدن زنان مثل کمبود آهن می‌­تواند باعث بروز این مشکل شود. قرص‌های ویتامین گروه B می­‌تواند به سلامت و رشد مجدد مو کمک کند.

درمان‌­ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

زمانی که علت ریزش را پیدا کردید

در این صورت با توجه به علت مربوط به ریزش موهایتان به پزشک متخصص آن حوزه مراجعه و درمان را شروع کنید.

زمانی که علت ریزش را پیدا نکردید

اگر ریزش موهایتان ارثی باشد و علت آن قابل درمان نباشد؛ می­‌توانید از داروهای موضعی ماینوکسیدیدل، روش­‌های تزریقی مثل مزوتراپی و کاشت مو استفاده کنید.

عوامل مؤثر در ریزش موی سر

برخی از عوامل می‌­توانند احتمال خطر ریزش مو را افزایش بدهند:

• وراثت. داشتن سابقه خانوادگی در طاسی
  • سن. با افزایش سن احتمال ریزش مو بیشتر می­‌شود.
  • کاهش وزن زیاد
  • برخی شرایط پزشکی مانند دیابت، تیروئید، زایمان، یائسگی و…
  • استرس

آیا شامپوی مناسبی برای درمان وجود دارد؟

معمولا شامپو اثر چندانی روی ریزش مو و ریشه آن ندارد. برای درمان باید علت را پیدا کنید و با توجه به علت مربوطه به پزشک متخصص آن حوزه مراجعه و ریزش موهایتان را درمان کنید. استفاده از شامپوهای مطلوب ممکن است که تأثیر بسزایی در شکنندگی مو داشته باشد، اما در ریزش مو بی‌­تأثیر است.

راه‌­های پیشگیری

بیشتر طاسی­‌های مردانه و زنانه ناشی از ژنتیک است و قابل پیشگیری نیست. اما در ادامه برخی از روش‌های پیشگیری را معرفی خواهیم کرد:

• مراقب باشید که موهایتان کشیده نشود؛ از مدل موهایی که باعث کشیدگی زیاد می‌شود، خودداری کنید.
  • داروها و مکمل­‌هایی که باعث مضر را استفاده نکنید.
  • از موهای خود در برابر نور خورشید و اشعه‌های ماورا­بنفش محافظت کنید.
  • سیگارکشیدن را کنار بگذارید. برخی مطالعات نشان می‌­دهند که ریزش مو و طاسی در افرادی که سیگار می­‌کشند، بیشتر اتفاق می­‌افتد.
1398-8-21 11:22:25 +00:00