زونا

زونا چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

زونا نوعی عفونت ویروسی پوست است که توسط همان ویروسی ایجاد می‌شود که آبله مرغان را بوجود می‌آورد. به عبارت دیگر بعد از این که به آبله مرغان دچار شدیم، ویروس آبله مرغان در بخشی از سیستم عصبی ما باقی می‌ماند و اگر این ویروس یک بار دیگر فعال شود، می تواند زونا ایجاد کند.

بیماری زونا

آیا زونا مسری است؟

بله، ویروس ایجاد کننده زونا (که همان ویروس آبله مرغان است)، می‌تواند از طریق ضایعات پوستی یا گلو منتقل شود. یادتان باشد که خود زونا منتقل نمی‌شود و اگر ویروس به فرد مستعد منتقل شود، می‌تواند سبب ایجاد آبله مرغان در او شود. به عبارت دیگر اگر با  بیمار مبتلا به زونا تماس داشته باشیم و تا بحال آبله مرغان نگرفته باشیم، ممکن است دچار آبله مرغان شویم.

زونا چگونه ظاهر می‌شود و شکل ضایعات آن چگونه است؟

معمولا اول درد و احساس گزگز در مسیر عصبی که ویروس در آن فعال می‌شود، احساس می‌کنیم. به عنوان مثال ممکن است درد در ناحیه پشت احساس شود و به اشتباه تشخیص سنگ کلیه داده شود و یا درد بر روی قفسه سینه بوجود بیاید و به اشتباه تشخیص مشکل قلبی گذاشته شود. ممکن است سردرد، خستگی و تب هم وجود داشته باشد. به‌طور متوسط 3 روز بعد از ایجاد درد، ضایعات پوستی ظاهر می‌شوند. اول نواحی قرمز و متورم در امتداد عصب درگیر (همان جا که درد می‌کند)، ظاهر می شوند و بعد روی آن‌ها دانه های آبدار ایجاد می‌شوند. بعد از 7 تا 10 روز این دانه‌ها خشک می‌شوند و دلمه می‌بندند.

زونا چه عوارضی دارد؟

یکی از مهمترین عوارض زونا درد عصبی بعد از آن است که به‌صورت درد‌های متناوب یا دائم برای یک ماه یا بیشتر خود را نشان می‌دهد. معمولا بعد از سه ماه این درد برطرف می‌شود. برای درمان درد عصبی ناشی از زونا پزشکان از داروهای مختلفی از جمله آمی تریپتیلین یا گاباپنتین استفاده می‌کنند. گاهی زونا ناحیه صورت را گرفتار می‌کند و می تواند سبب عفونت چشم شود. همچنین زونا می‌تواند گوش را گرفتار کند و سبب درد گوش و حتی فلج عضلات صورت شود.

بیماری زونا

زونا چگونه درمان می‌شود ؟

درمان زونا را در دو قسمت بررسی می‌کنیم:

درمان‌های موضعی:

در مرحله حاد بیماری می‌شود از محلول کالامین استفاده کرد که هم خارش و سوزش را کم می‌کند و هم به خشک شدن ضایعات آب دار کمک می‌کند. بعد از خشک شدن ضایعات می‌شود از پماد زینک اکسید استفاده کرد.

درمان‌های خوراکی:

ممکن است پزشک متخصص پوست برای بیمار داروهای ضد ویروس تجویز کند. آسیکلوویر و وال آسیکلوویر داروهای ضد ویروس خوراکی هستند که می‌توانند درد و ایجاد دانه‌های آب دار را کاهش بدهند. البته در همه بیماران از این داروها استفاده نمی‌شود و در شرایط خاص دارو تجویز می‌گردد. اگر درمان در 2 روز اول عفونت شروع شود، بیشترین تاثیر را دارد.

1398-8-21 11:36:35 +00:00