درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

«درماتیت سبورئیک» نوعی بیماری مزمن و خفیف پوستی‌ست که به‌صورت شوره سر و ضایعاتی قرمز رنگ و پوسته‌دار در بخش‌هایی از بدن که چربی بالاتری دارند، ظاهر می‌شود. احتمالاً این بیماری توسط مخمری به نام «مالاسزیا» ایجاد می‌شود.

بیماری درماتیک سبورئیک

چگونه ظاهر می‌شود و شکل ضایعات آن چگونه است؟

درماتیت سبورئیک مناطق مختلفی را درگیر می‌کند که شامل موارد زیر می‌شود:

سر

معمولا شورۀ سر اولین علامت درماتیت سبورئیک است. در مراحل بعد در اطراف ریشه‌های مو قرمزی شده، پوسته‌ریزی نیز گسترش پیدا می‌کند. در این حال، نواحی مختلف سر قرمز و پوسته‌دار می شود. همچنین ممکن است در پشت گوش‌ها قرمزی و پوسته‌ریزی ایجاد شود.

صورت

درماتیت سبورئیک می‌تواند قسمت‌های داخل ابروها، بین دو ابرو و خطوط خنده را گرفتار کرده و قرمزی و پوسته‌ریزی ایجاد کند. در آقایان ممکن است ناحیۀ ریش و سبیل دچار پوسته‌ریزی و قرمزی شود.

تنه

در مواردی ممکن است جلوی قفسۀ سینه و پشت گرفتار شود. در این نواحی قرمز و پوسته‌دار ایجاد شوند. در نواحی چین‌دار بدن نیز این عارضه می‌تواند بروز کند. زیر بغل، کشالۀ ران و ناحیۀ تناسلی از جملۀ نواحی هستند که علائم این بیماری را نشان می‌دهند.

بیماری درماتیک سبورئیک

درماتیت سبورئیک چگونه درمان می‌شود؟

یادتان باشد که درماتیت سبورئیک تمایل به عود کردن دارد. این بیماری درمان قطعی ندارد و درمان‌های ارائه شده توسط متخصص پوست، تنها علائم را از بین می‌برند، اما بهبودی دائمی وجود ندارد. بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری باید توجه داشته باشید که مرتب باید از درمان‌های موجود استفاده کنید.

از آنجا که درماتیت سبورئیک نوعی التهاب پوستی است و توسط نوعی قارچ یا مخمر ایجاد می شود؛ داروهایی که برای درمان آن به‌کار می‌روند، در دو دسته قرار می‌گیرند: داروهای ضد قارچ و داروهای ضد التهاب. معمولاً ابتدا از داروهای موضعی (کرم، پماد، شامپو) استفاده می‌شود. در صورت لزوم و در موارد شدید یا مقاوم از داروهای خوراکی استفاده می‌گردد.

برای درمان درماتیت سبورئیک سر از شامپوهایی مانند کتوکونازول یا سلنیوم سولفاید استفاده می‌شود. می‌توان از داروهای ضدقارچ موضعی مثل کلوتریمازول نیز استفاده کرد. در مواردی که التهاب زیاد باشد، استفاده از کورتون‌های موضعی ضعیف برای مدتی کوتاه تجویز می‌شود.

1398-8-21 11:25:25 +00:00