مولوسکوم کنتاژیوزوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

مولوسکوم کنتاژیوزوم نوعی عفونت ویروسی پوست است که ممکن است خود‌به‌خود از بین برود، اما در صورت عدم درمان می‌تواند بر روی پوست گسترش پیدا کند و نواحی مختلف را گرفتار کند. این عفونت در اثر تماس پوست با پوست ایجاد می‌شود.

مولوسکوم کنتاژیوزوم بیشتر چه افرادی را گرفتار می‌کند؟

مولوسکوم کنتاژیوزوم می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما در افرادی که دچار اگزمای سرشتی (آتوپیک) هستند، بیشتر دیده می‌شود. در هر صورت این عفونت در کودکان 3 تا 9 ساله بیشتری شیوع را دارد و در سنین 16 تا 24 سال هم شیوع آن افزایش پیدا می‌کند.

بیماری مولوسکوم کنتاژیوزوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم چگونه ظاهر می‌شود و شکل ضایعات آن چگونه است؟

ضایعات مولکوسکوم کنتاژیوزوم بصورت برجستگی‌های گنبدی شکل با اندازه 2 تا 5 میلی‌متر بر روی پوست ظاهر می‌شوند. این ضایعات براق هستند و می‌توانند سفید یا به رنگ پوست و یا صورتی باشند. در مرکز این ضایعات فرورفتگی وجود دارد (به عبارت دیگر ضایعات ناف دار هستند). بیشتر ضایعات بدون علامت هستند، اما ممکن است بعضی از ضایعات خارش داشته باشند و دور آن ها قرمز شود. معمولا این ضایعات برای 6 تا 9 ماه باقی می مانند و بعد از بین می‌روند. در کودکان بیشتر ضایعات بر روی قسمت فوقانی تنه و اندام ها و صورت دیده می‌شوند.

مولوسکوم کنتاژیوزوم چگونه درمان می‌شود؟

برای پیشگیری از انتقال ضایعات باید تماس با پوست بیمار را به حداقل رساند. در کودکان می‌توان ضایعات را درمان نکرد و صبر کرد تا خودبخود خوب شوند، اما در هر صورت باید به کودک توصیه نمود که ضایعات را دست‌کاری نکند، چرا که ممکن است عفونت پخش شود. اگر در افراد بزرگسال ضایعات در ناحیه تناسلی ایجاد شده باشند، باید حتما درمان انجام شود و شریک جنسی بیمار هم معاینه گردد. در کل برای درمان مولوسکوم کنتاژیوزوم می‌شود از روش‌های زیر استفاده کرد: متخصص پوست می تواند تحت بیحسی موضعی مرکز ضایعات را خارج کند.می‌شود ضایعات را به کمک سرمادرمانی (کرایوتراپی) منجمد و آن‌ها را نابود کرد. می‌شود برای درمان ضایعات از بعضی از داروهای موضعی مانند کرم ایمی کیمود یا ترتینوئین استفاده کرد. در صورتی ایجاد ضایعات در نواحی مودار، بهتر است موهای ناحیه تراشیده نشوند، چرا که تراشیدن موها و خراشیده شدن ضایعات می‌تواند سبب پخش شدن عفونت شود.

1398-8-21 11:39:48 +00:00