لیکن پلان

بیماری لیکن پلان چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

لیکن پلان نوعی بیماری التهابی پوست با علت نامشخص است که می‌تواند داخل دهان، ناخن‌ها و موها را نیز گرفتار کند. علت این بیماری مشخص نیست، اما بیماری کبدی می‌تواند علتی برای ایجاد لیکن پلان باشد، همچنین برخی از داروها ممکن است ضایعاتی شبیه به این بیماری ایجاد کنند.

بیماری لیکن پلان

بیماری لیکن پلان چگونه ظاهر می‌شود؟

ضایعات پوستی لیکن پلان، برجستگی‌هایی بنفش رنگ، صاف و خارش‌دار هستند که بیشتر بر روی مچ دست‌ها یا پاها ایجاد می‌شوند. ممکن است داخل دهان نیز درگیر شود. درگیری دهان می‌تواند به‌صورت ایجاد ضایعات سفید رنگ و شبکه مانند یا ضایعات زخمی باشد.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، لیکن پلان می‌تواند موها و ناخن‌ها را هم گرفتار کند. اگر مو درگیر این بیماری شود، ریزش مو به همراه خواهد داشت و ممکن است بعد از بهبود، در محل‌های درگیر سر، مو رشد نکند. در این موارد معمولاً بیماران از خارش شکایت دارند. ممکن است در 20% موارد ضایعات خارش دار نباشند. ممکن است ضایعات دهانی به تنهایی یا همراه با ضایعات پوستی باشند.

بیماری لیکن پلان چه مدت طول می‌کشد؟

این بیماری معمولاً در مدت 1 سال (بدون درمان) بهبود می‌یابد. البته برخی از انواع این بیماری (به عنوان مثال ضایعات پوستی برجسته، گرفتاری ناخن و گرفتاری مو) ممکن است بیشتر هم طول بکشند.

بیماری لیکن پلان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

متخصص پوست می‌تواند با معاینه و دیدن ضایعات پوستی، این بیماری را تشخیص را دهد و درمان را شروع کند؛ اما تشخیص دادن ضایعات دهانی یا درگیری مو در این بیماری می‌تواند مشکل باشد. در این حالت شاید نیاز شود نمونه‌برداری از پوست انجام گیرد. نمونه‌برداری پوستی تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌‎شود. طی این اقدام، تکه‌ای کوچک از پوست ضایعات جدا شده و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود.

بیماری لیکن پلان

بیماری لیکن پلان چگونه درمان می‌شود؟

درمان به کمک داروهای حاوی کورتون انجام می‌شود. اگر ضایعات پوستی محدود باشند، ازکورتون‌های موضعی مانند کلوبتازول یا فلوئوسینولون استفاده می‌شود. برای از بین‌بردن خارش نیز داروهایی نظیر هیدروکسی‌زین تجویز خواهد شد.

گاهی لازم است کورتون به داخل ضایعات تزریق شود. همچنین اگر ضایعات وسیع باشند یا لیکن پلان سبب ریزش مو یا درگیری شدید ناخن شود، بهتر است پزشک کورتون خوراکی تجویز کند. همانطور که اشاره شد، درگیری مو توسط بیماری لیکن پلان می‌تواند سبب ریزش موی دائمی شود. پس بهتر است با قدرت تمام نوعی از این بیماری را که سبب ریزش مو می‌شود، درمان کرد.

1398-8-21 11:33:55 +00:00