بیماری آکنه روزاسه

بیماری روزاسه (آکنه روزاسه) چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

بیماری آکنه روزاسه نوعی بیماری التهابی پوست است که در بزرگسالان ایجاد شده و با قرمزی قسمت مرکزی صورت و ایجاد جوش های چرکی مشخص می‌شود. بیشترین شیوع بیماری در دهه‌های سوم چهارم زندگی است.

دانشمندان عوامل مختلفی را در ایجاد این بیماری دخیل دانسته‌اند، اما به‌طور قطع نمی‌توان علت مشخصی را برای آن مطرح کرد. به عنوان مثال وجود نوعی مایت (نوعی حشره ریز) را با ایجاد بیماری مرتبط می‌دانند.

بیماری روزاسه چه علائمی دارد؟

در مراحل اولیه، بیمار به‌راحتی دچار قرمزی قسمت وسط صورت می‌شود. به عنوان مثال تماس با گرما یا نور خوشید و یا حتی خوردن غذاهای گرم می‌تواند سبب قرمزی پوست صورت و گرگرفتگی شود. بعد از مدتی این قرمزی به‌صورت ثابت باقی می‌ماند و رگ‌های ریز و برجسته را روی قسمت وسط صورت دید.

با گذشت زمان ممکن است جوش‌های چرکی نیز روی صورت ایجاد شوند. نیمی از بیماران دچار درگیری چشم نیز هستند. این درگیری می‌تواند به‌صورت احساس خشکی، اشکریزش، درد یا تاری دید باشد.

بیماری روزاسه چگونه درمان می‌شود؟

بیماری روزاسه درمانی طولانی مدت و دشوار دارد. درمان این بیماری به‌صورت‌های زیر انجام می‌شود:

• بیمار باید از عواملی که سبب تحریک و قرمزی صورت می‌شوند، پرهیز کند. به عنوان مثال با گرمای بیش از حد تماس نداشته باشد و از ضدآفتاب مناسب استفاده کند.
  • می‌توان برای درمان جوش‌های صورت از داروهای موضعی استفاده کرد. یکی از این داروهای موضعی ژل مترونیدازول است که باید با نظر پزشک استفاده شود. محلول‌های کلیندامایسین و اریترومایسین نیز می‌توانند در درمان بیماری موثر باشند.
  • درمان‌های خوراکی شامل استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هایی است که باید با نظر پزشک مصرف شوند. از جمله این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان به داکسی‌سیکلین، مینوسیکلین و تتراسیکلین اشاره کرد.
  • در موارد خاص برای برطرف کردن قرمزی و عروق متسع پوستی می‌توان از انواع خاص لیزرها استفاده کرد.

1398-5-19 09:26:44 +00:00