زگیل تناسلی چگونه ایجاد می‌شود؟

زگیل تناسلی در اثر عفونت با ویروسی به نام ویروس پاپیلوم انسانی بوجود می‌آید. این عفونت در بیشتر موارد در اثر تماس جنسی منتقل می‌شود. ممکن است درمان زگیل‌های تناسلی مشکل باشد و این ضایعات بعد از درمان بارها عود کنند.

زگیل تناسلی چه شکلی دارد؟

ممکن است شکل زگیل‌های تناسلی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. زگیل‌های تناسلی معمولا بصورت برجستگی‌های کوچکی بر روی پوست ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند و می توانند رنگ‌های متنفاوتی داشته باشند (از سفید صورتی تا قهوه‌ای).
بر روی برخی از ضایعات برجستگی‌های انگشت مانندی دیده می‌شود. ممکن است این برجستگی‌های کوچک به هم متصل شوند و توده‌ای بزرگ و گل کلمی ایجاد کنند.

بیماری زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چگونه درمان می‌شود؟

درمان زگیل تناسلی مشکل است و اغلب نیاز به جلسات متعدد درمانی است. متخصص پوست برای درمان از روش‌های زیر استفاده می‌شود:
به کمک کرایوتراپی (سرمادرمانی) با نیتروژن مایع می‌توان زگیل‌های تناسلی را با حاشیه یک میلی‌متر منجمد کرد. این درمان دردناک است و ممکن است به دنبال منجمد کردن زگیل‌ها، تاول هم ایجاد شود. درمان باید هر ۲ تا ۳ هفته یکبار تکرار شود. می‌توان زگیل‌ها را با کمک دستگاهی به نام الکتروکوتر سوزاند. این درمان زمانی مناسب است که تعداد ضایعات کم باشند. برای درمان می‌توان از دارویی موضعی به نام پودوفیلوکس استفاده کرد. این ماده بر روی سطح خارجی زگیل‌های تناسلی مالیده می‌شود و سبب نابودی آن ها می‌گردد اما ممکن است سبب درد، سوزش، التهاب و سائیدگی پوست شود. کرم ایمی کیمود می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی شود و بدین ترتیب زگیل ها را از بین ببرد.

چه نکات مهمی را در ارتباط با زگیل تناسلی باید دانست؟

در رابطه با زگیل تناسلی باید به نکات مهم زیر توجه داشت:

بیش از ۹۵% از سرطانهای دهانه رحم در اثر ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می‌شوند. بنابراین وجود زگیل تناسلی در یک خانم می‌تواند نشانه گرفتار دهانه رحم او هم باشد و بهتر است پیگیری لازم انجام شود. همچنین اگر در خانمی در خارج دستگاه تناسلی زگیل مشاهده نمی‌شود، اما شریک جنسی وی دچار زگیل تناسلی است، باید ارزیابی توسط متخصص زنان و پاپ اسمیر انجام شود.استفاده از کاندوم در حین آمیزش نسی می‌تواند از احتمال انتقال زگیل تناسلی بین شریک‌های جنسی بکاهد. می‌توان به کمک واکسن‌هایی نظیر گارداسیل و سرواریکس از ایجاد زگیل تناسلی جلوگیری کرد. این واکسن‌ها برای زنان و مردان ۹ تا ۲۶ ساله در سه نوبت تزریق می‌شوند.